Volume 2 Issue 4 (Aralık 2024)
Sayı Bilgileri Issue Information

pp. i - vi   |  DOI: https://doi.org/10.29329/mdag.2024.1095

Abstract

Keywords:

Orjinal Araştırma Makaleleri Morphometric Analysis of Drainage Basin with Geographic Information Systems (GIS): A Case Study of Porsuk Stream Basin Eskisehir, Western Anatolia, Türkiye 

Cansu Yurteri

pp. 213 - 231   |  DOI: https://doi.org/10.29329/mdag.2024.1095.1

Abstract

It is a mathematical expression of the formal and dimensional measurements of terrain and landforms using morphometric indices. Morphometry analysis performed using Geographic Information Systems (GIS) is a practical and applicable technique widely used in watershed characterization studies. The objective of the present study is to analyze the morphometric characteristics of the Porsuk Stream Basin, one of the sub basins of the Sakarya Basin, by using Geographic Information Systems (GIS). Shuttle Radar Topography Mission (SRTM) Digital Elevation Model (DEM) data with 30 m resolution were used in the study. Relief, areal and linear morphometric features of the basin were analyzed with ArcGIS 10.8 software over DEM data that will form the basis for the studies. Morphometric parameters such as as bifurcation ratio, stream length ratio, stream frequency, drainage density, gravelius index, drainage texture, basin relief, ruggedness value, hypsometric curve and hypsometric integral were calculated in the basin, elevation, slope, aspect and land use analyses were performed and thematic maps reflecting the morphology of the area were created. The findings obtained from the study contain information to characterize the basin morphometry and provide data that will form the basis for basin management and planning studies to be carried out in different subjects in the region in the future.

 

Keywords: Geographic Information Systems, Morphometric Analysis, Porsuk Stream Basin, Digital Elevation Model, Eskisehir.

Orjinal Araştırma Makaleleri Beceri Temelli Öğretim ve 2024 Maarif Modeli: Farklı Coğrafi Bölgelerden Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenlerinin Perspektifinden Bir Değerlendirme

Eyyüp Güneş

pp. 232 - 243   |  DOI: https://doi.org/10.29329/mdag.2024.1095.2

Abstract

2024 Maarif Modeli, Türk eğitim sisteminde köklü bir dönüşümü hedefleyen iddialı bir girişimdir. Beceri temelli öğretime geçiş, kazanımların sadeleştirilmesi ve "yerli ve milli" bir eğitim sisteminin inşası gibi temel amaçlar etrafında şekillenen bu model, beraberinde bazı endişeleri de getirmektedir. Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerinin bakış açısından, bu modele dair yapılan bir anket çalışması, öğretmenlerin görüşlerini ve beklentilerini ortaya koymaktadır. Çalışma, öğretmenlerin modele ilişkin görüşlerini ve beklentilerini analiz ederek, modelin güçlü ve zayıf yönlerini belirlemeyi ve modelin uygulanabilirliği konusunda değerlendirmelerde bulunmayı hedeflemektedir. Bu değerlendirme, Türkiye'nin farklı coğrafi bölgelerindeki öğretmenlerin bakış açılarını karşılaştırmalı bir şekilde ele alarak modelin bölgesel farklılıklara olan duyarlılığını da inceleyecektir. Elde edilen bulgular, 2024 Maarif Modeli'nin Türk Dili ve Edebiyatı öğretimi alanında başarılı bir şekilde uygulanabilmesi için gerekli düzenlemelerin yapılmasına ve öğretmenlerin endişelerinin giderilmesine katkı sağlayabilir. Ayrıca, bu çalışma, eğitim politikaları ve uygulamaları alanında yapılacak gelecek çalışmalara da ışık tutabilir.

Keywords: 2024 Maarif Modeli, Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenleri, Beceri Temelli Öğretim, Kazanımlar, Değerler Eğitimi

Orjinal Araştırma Makaleleri Tokat Artova Örneğinde Büyükbaş Hayvancılık Faaliyetlerinin Coğrafi ve Ekonomik Analizi

Hüseyin Mertol Osman Yılmaz

pp. 244 - 254   |  DOI: https://doi.org/10.29329/mdag.2024.1095.3

Abstract

Bu çalışma, Tokat'ın Artova ilçesindeki büyükbaş hayvancılık faaliyetlerinin coğrafi ve ekonomik dinamiklerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Büyükbaş hayvancılık, tarım sektörünün en stratejik alt sektörlerinden biri olarak, tarımsal kalkınma, yoksullukla mücadele, gıda güvenliği ve sürdürülebilirlik gibi birçok alanda önemli bir rol oynamaktadır. Türkiye, hayvancılık sektörü açısından önemli bir potansiyele sahip olmasına rağmen, sektörde istenilen niceliksel ve niteliksel gelişim düzeyine ulaşılamadığı görülmektedir. Bu bağlamda, Artova ilçesindeki hayvancılık işletmelerinde yaşanan yapısal ve işlevsel sorunlar ile bu sorunların çözümüne yönelik mevcut destekleme politikalarının etkinliği araştırılmıştır. Araştırma, Artova ilçesindeki hayvancılık faaliyetlerinin yerel ekonomik kalkınmaya katkısını ortaya koyarken, Türkiye genelinde hayvancılık desteklemelerinin verimlilik ve sürdürülebilirlik açısından iyileştirilmesi için öneriler sunmayı hedeflemektedir. Alan araştırmasına dayalı olarak, Artova ilçesindeki büyükbaş hayvancılık işletmelerinin mevcut durumu detaylı bir şekilde incelenmiş; saf kültür, kültür melezi ve yerli ırkların dağılımı ile ilgili istatistiksel veriler analiz edilmiştir. Ayrıca, hayvancılık desteklemelerinin yerel ekonomik kalkınmaya etkisi değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular, yerel hayvancılık faaliyetlerinin ekonomik ve sosyal kalkınmayı destekleyecek şekilde yapılandırılmasının gerekliliğine işaret etmektedir. Çalışma sonuçlarının, Türkiye'deki hayvancılık politikalarının geliştirilmesine yönelik önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.

Keywords: Büyükbaş Hayvan Yetiştiriciliği, Coğrafya, Ekonomi, Artova.

Orjinal Araştırma Makaleleri RUSLE Modeli ile Erozyon Duyarlılık Alanlarının Tahmini: Tersakan Çayı Havzası Örneği

Irem Aktaş, Mustafa Yaş & Orhan Mete Kılıç

pp. 255 - 267   |  DOI: https://doi.org/10.29329/mdag.2024.1095.4

Abstract

Erozyon hem doğal hem de beşerî etkilerin sonucu ortaya çıkıyor ve görülüyoren ile birlikte bir süreç olup, günümüzde merkezin başında gelmektedir. Toprak aşınımı, uzun ömürlü ve önemli doğal kaynaklar biri olan bölünme neden olarak, deprem, sele ve heyelan gibi yıkıcı doğal afetlerle aynı anda bir araya gelen bir yapıya sahiptir. Türkiye'nin engebeli arazisi ve geniş bitki örtüsü yoksunluğu, Türkiye'de sürekli toprak kaybı yolu açılmaktadır. Bu parçanın çalışması Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) tabanlı geliştirilmiş Evrensel Toprak Kaybı Denklemi (RUSLE) yöntemi ile Tersakan havzasındaki çocukların duyarlı sahalarının belirlenmesini ve haritalanmasını hedeflemektedir. Çalışma Orta Karadeniz Bölgesi'nde yer alan ve Yeşilırmak Nehri havzasının alt havzalarından biri olan Tersakan havzasında yürütülmüştür. Çalışmada ArcGIS 10.5 paket programı kullanılmıştır. Çalışma, Tersakan havzasının bulunuşlarına bölgedeki bölgelerin kayıtlarını ve bu bilgilerin ayrıntılarını en aza indirgemek için alınabilecek ölçümleri belirlemeyi hedeflemektedir. RUSLE modeli ile hesaplanarak tahmin edilerek 0,242 ton/ha/yıl olarak hesaplanmıştır. Çok yüksek duyarlılığa sahip sınıf yüzdesi %0,02'dir. Çok yüksek türüne ait minimum değer 0, maksimum değer 110,77'dir. 

Keywords: Toprak Erozyonu, RUSLE, Tersakan, Coğrafi Bilgi Sistemleri

Orjinal Araştırma Makaleleri Bitki Çeşitliliğini Öğrenmede Alternatif Yöntem Olarak Oryantiring

Zeynep Ertan

pp. 268 - 289   |  DOI: https://doi.org/10.29329/mdag.2024.1095.5

Abstract

Günümüzde teknolojinin ve şehirleşmenin artması, çocukların doğada geçirdiği zamanların azalmasına neden olmaktadır. Yaşadığımız ortamların doğa ile yeterince bütünleştirilememesi çocukların biyoçeşitliliğin farkına varmalarını daha da zorlaştırmaktadır. Araştırmamızın amacı öğrencilerin bitki biyoçeşitliliğine, bitkilerin hayatımızdaki önemine ve oryantiringe karşı farkındalığını artırmaktır. Araştırmamızın çalışma grubuna Bitki Çeşitliliği ve Oryantiring Farkındalık Anketi uygulanmıştır. Projede kullanılacak 32 bitki çeşidi için Canva web2.0 da bilgi kartları tasarlanarak bu bitkiler için öğrenciler tarafından seslendirmeler yapılmıştır. QR kodlar hazırlanarak ağaçlara asılmıştır. Çalışma grubuna belirlenen bitkilerle ilgili bilgilendirici sunum yapılmıştır. Bitkilerle ilgili soruların olduğu kartlar kullanılarak oryantiring yöntemi ile bitki çeşitliliğini öğrenecekleri bir çalışma yaptırılmıştır. Çalışma sonunda öğrenciler yürüyüş yolundan topladıkları yapraklarla resimler yapmışlardır. Araştırmamızda kullanılan ön test anket sonuçlarına baktığımızda öğrencilerin ilk ankette birçok ağaç çeşidine yanlış cevap veya bilmiyorum cevabını verdikleri görülmüştür. Son test sonuçlarına bakıldığında öğrencilerin sorulara doğru yanıtları verdiği görülmüştür. Yapılan çalışmalar sonunda öğrencilerin bitki çeşitliliği ve oryantiringe karşı farkındalıklarının ve bilgi seviyelerinin arttığı söylenebilir.

Keywords: Biyoçeşitlilik, Bitkiler, Spor, Oryantiring