|  e-ISSN: 2980-1141

Orjinal Araştırma Makalesi | Multidisipliner Yaklaşımlarla Coğrafya 2024, Cil. 2(4) 268-289

Bitki Çeşitliliğini Öğrenmede Alternatif Yöntem Olarak Oryantiring

Zeynep Ertan

ss. 268 - 289   |  DOI: https://doi.org/10.29329/mdag.2024.1095.5   |  Makale No: MANU-2412-06-0006.R1

Yayın tarihi: Aralık 30, 2024  |   Okunma Sayısı: 9  |  İndirilme Sayısı: 16


Özet

Günümüzde teknolojinin ve şehirleşmenin artması, çocukların doğada geçirdiği zamanların azalmasına neden olmaktadır. Yaşadığımız ortamların doğa ile yeterince bütünleştirilememesi çocukların biyoçeşitliliğin farkına varmalarını daha da zorlaştırmaktadır. Araştırmamızın amacı öğrencilerin bitki biyoçeşitliliğine, bitkilerin hayatımızdaki önemine ve oryantiringe karşı farkındalığını artırmaktır. Araştırmamızın çalışma grubuna Bitki Çeşitliliği ve Oryantiring Farkındalık Anketi uygulanmıştır. Projede kullanılacak 32 bitki çeşidi için Canva web2.0 da bilgi kartları tasarlanarak bu bitkiler için öğrenciler tarafından seslendirmeler yapılmıştır. QR kodlar hazırlanarak ağaçlara asılmıştır. Çalışma grubuna belirlenen bitkilerle ilgili bilgilendirici sunum yapılmıştır. Bitkilerle ilgili soruların olduğu kartlar kullanılarak oryantiring yöntemi ile bitki çeşitliliğini öğrenecekleri bir çalışma yaptırılmıştır. Çalışma sonunda öğrenciler yürüyüş yolundan topladıkları yapraklarla resimler yapmışlardır. Araştırmamızda kullanılan ön test anket sonuçlarına baktığımızda öğrencilerin ilk ankette birçok ağaç çeşidine yanlış cevap veya bilmiyorum cevabını verdikleri görülmüştür. Son test sonuçlarına bakıldığında öğrencilerin sorulara doğru yanıtları verdiği görülmüştür. Yapılan çalışmalar sonunda öğrencilerin bitki çeşitliliği ve oryantiringe karşı farkındalıklarının ve bilgi seviyelerinin arttığı söylenebilir.

Anahtar Kelimeler: Biyoçeşitlilik, Bitkiler, Spor, Oryantiring


Bu makaleye nasıl atıf yapılır?

APA 6th edition
Ertan, Z. (2024). Bitki Çeşitliliğini Öğrenmede Alternatif Yöntem Olarak Oryantiring . Multidisipliner Yaklaşımlarla Coğrafya, 2(4), 268-289. doi: 10.29329/mdag.2024.1095.5

Harvard
Ertan, Z. (2024). Bitki Çeşitliliğini Öğrenmede Alternatif Yöntem Olarak Oryantiring . Multidisipliner Yaklaşımlarla Coğrafya, 2(4), pp. 268-289.

Chicago 16th edition
Ertan, Zeynep (2024). "Bitki Çeşitliliğini Öğrenmede Alternatif Yöntem Olarak Oryantiring ". Multidisipliner Yaklaşımlarla Coğrafya 2 (4):268-289. doi:10.29329/mdag.2024.1095.5.

Kaynakça

    Açıkada, C., & Ergen, E. (1990). Bilim ve spor. Büro Tek Ofset Matbaacılık.

    Ateş, M. (2010). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin biyolojik çeşitliliğe yönelik bilgi, değer ve davranış düzeyleri (Yayın No. 266402) [Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. 

    Başal, H. (2005). Okulöncesi eğitiminde uygulamalı çevre eğitimi. M. Sevinç (Edt.), Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar 2 (ss. 366-378). Morpa Kültür Yayınları.

    Canva.  (2023, Kasım 14). Ağaç Bilgi Kartları. https://www.canva.com/design/DAF23emL6EU/rC2q1oxtDlKqz47T9RCgzg/view?utm_cont ent=DAF23emL6EU&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=editör

    Canva. (2023, Aralık 10). Bitki Çeşitleri Bilgilendirme Sunumu. https://www.canva.com/design/DAF6JspzQkg/njZzsv0W8uljLDcCRAwhIw/view?utm_conte nt=DAF6JspzQkg&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=editor

    Canva. (2024, Ocak 10). Qr Kodlar. https://www.canva.com/design/DAF5xcoki6c/5sy_DEjpWg60j69uEeOzgQ/view?utm_content=DAF5xcoki6c&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=editor

    Canva. (2024, Ocak 15). Oryantiring Soru Kartları. 

    https://www.canva.com/design/DAF79cx9Adw/0sQgVx7UymaGxgL15NgMqQ/view?ut m_content=DAF79cx9Adw&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=e ditor

    Chawla, L., ve Cushing, D. F. (2007). Education for strategic environmental behavior. Environmental Education Research, 13(4), 437–452. https://doi.org/10.1080/13504620701581539 

    Çelik, A. (2012). Okul öncesi eğitim kurumlarında açık alan kullanımı: Kocaeli örneği. Ziraat Fakültesi Dergisi, 43(1), 79-88. 

    Erduran-Nemutlu, F. (2016). Çanakkale 500. yıl parkının peyzaj tasarımı ve sosyo-kültürel olanakları açısından irdelenmesi. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi. 13(03), 48-59.

     

    Erökten, S. (2006). Kimya eğitiminde "Yeşil Kimya" konusunun öğretimi ile ilgili çeşitli değerlendirmeler [Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.

    Erten, S. (2004). Uluslararası düzeyde yükselen bir değer olarak biyolojik çeşitlilik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27), 98-105.

    Instagram. (2024, Şubat 10). Oryantiring Reels Videosu. https://www.instagram.com/reel/C3XmbJuN3vb/?igsh=OXJtZWFjN3FzOHA= 

    Karaca, F. (2008). Oryantiring uygulamalarının ilköğretim programlarındaki fonksiyonelliği (Yayın No. 225685) [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.

    Küçükçekmece Bilim ve Sanat Merkezi (2024, Ocak 14). Ağaç Bilgi Kartları. https://kucukcekmecebilsem.meb.k12.tr/icerikler/ceviz-agac-bilgi-karti_14700958.html

    Özaltın, O. ve Gül, A. (2006). Rekreasyon ve turizm kapsamında orienteering (hedef bulma) etkinliğinin önemi ve ülkemizdeki durum analizi. Turizm ve Mimarlık Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 263-271). Antalya.

    Özdemir, O. (2010). Doğa deneyimine dayalı çevre eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin çevrelerine yönelik algı ve davranışlarına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27), 125-138. 

    Tamer, K. (1987). Beden eğitimi ve oyun öğretimi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.

    Tamer K., (2000). Sporda Fiziksel-Fizyolojik Performansın Ölçülmesi ve Değerlendirilmesi. Ankara: Bağırgan Yayınevi, Ankara, 52-57.

    Topçu, H. F., (2012). Biyolojik çeşitlilik sözleşmesi: Müzakereden uygulamaya. Marmara Avrupa Araştırmaları Dergisi, 20 (1), 57-97. https://doi.org/10.29228/mjes.127