Orjinal Araştırma Makalesi | Multidisipliner Yaklaşımlarla Coğrafya 2024, Cil. 2(3) 177-186
Nisa Gökden Kaya, Ömer Samsunlu & Nazirova Guzal Malikovna
ss. 177 - 186 | DOI: https://doi.org/10.29329/mdag.2024.1044.3 | Makale No: MANU-2410-07-0002
Yayın tarihi: Eylül 30, 2024 | Okunma Sayısı: 12 | İndirilme Sayısı: 18
Özet
Bir kitle iletişim aracı olmanın yanı sıra olan “yedinci sanat” olarak sinema, seyircilere farklı coğrafya ve kültürleri, görsel ve işitsel unsurlarla yansıtarak o bölgeyi tanıma imkânı sunmaktadır. Türk sinemasında birçok örneği bulunan, geçtiği coğrafyanın sosyolojik özelliklerini anlatan çocuk, okul ve öğretmen temalı filmlerden bir de “Hakkâri’de Bir Mevsim” adlı filmdir. Filmin yönetmen koltuğunda Erden Kıral oturmaktadır. Film, Ferit Edgü’nün “O/Hakkâri’de bir mevsim” adlı kitabından Ferit Edgü ve Onat Kutlar tarafından senaryolaştırılmıştır. Filmde Hakkâri’ye sürgün olarak giden bir sınıf öğretmeninin bir kış mevsimi boyunca yaşadıkları olaylar anlatılmaktadır.
Bu çalışmada, 1982 yılı yapımı olan “Hakkâri’de Bir Mevsim” adlı Türk filminin çocuk, mekân ve coğrafya açısından psikocoğrafik analizinin yapılması amaçlanmıştır. Çalışmada, nitel araştırma desenlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Filmin araştırmacılar tarafından izlenmesinin ardından filmde geçen temalar çocukların yaşamları, öğretmenin rolü ve coğrafi özellikler olarak belirlendikten sonra alt temalar belirlenmiştir. Bu tema ve alt temalar, filmden alıntı ve görsellerle birlikte analiz edilmiştir. Sonuç olarak, filmde yer alan çocuk, mekân ve coğrafyaya ilişkin ögelerin filmin geçtiği bölgenin fiziki coğrafyasının yanı sıra sosyal ve kültürel özelliklerini yansıttığı söylenebilir. Bu bağlamda, filmin analizi öğretmen adayları, öğretmenler ve eğitimciler açısından önemli bir veri kaynağı olarak kullanılabilir.
Anahtar Kelimeler: Çocuk, Okul, Çevre, Film Analizi
Bu makaleye nasıl atıf yapılır? |
---|
APA 6th edition Harvard Chicago 16th edition |
Kaynakça |
---|
Abisel, N. (2003). Sessiz Sinema, 2. Baskı, Ankara: Om Yayınevi. Akıncı-Yüksel, N. A. (2015). Kültürel bir ürün olarak Türkiye’de sinema filmlerinde okul, öğretmen ve öğrenci temsilleri. Global Media Journal: Turkish Edition, 6(11), 1-17. Creswell, J., W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri. (M. Bütün, S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi. Fennell, H. A. (2013). Reel stories of teaching: Film and teacher education. Action in Teacher Education, 35(5-6), 445-461. Kaşkaya, A., & Çavuşoğlu, F. (2017). Sınıf Öğretmeni Adaylarında Eleştirel Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesi: Okul ve Öğretmen İçerikli Sinema Filmleri Uygulaması. International Online Journal of Educational Sciences, 9(3), 842 - 861. Kaşkaya, A., Ünlü, İ., Akar, M. S., & Sağırlı, M. (2011). Okul ve Öğretmen İçerikli Sinema Filmlerinin Öğretmen Adaylarının Mesleki Tutumlarına ve Öz Yeterlik Algılarına Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 11 (4). 1765-1783. Kontaş, H. (2016). The effect of an education-theme movie on academic motivation of teacher candidates and their attitude towards teaching profession. Journal of Education and training studies, 4(6), 93-103. Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(11), 323-343. Ünlü, Ş. (2009). Türk Sinemasında Köylü-Kentli Karşılaşması: ‘Hakkâri’de Bir Mevsim’ ve ‘Uzak’ Filmleri. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin. |