|  e-ISSN: 2980-1141

Orjinal Araştırma Makalesi | Multidisipliner Yaklaşımlarla Coğrafya 2024, Cil. 2(1) 45-58

Çocuk Eğitiminde Çevre Etkisi: Özbekistan Örneği

Jasmina Rashitova

ss. 45 - 58   |  DOI: https://doi.org/10.29329/mdag.2024.649.4   |  Makale No: MANU-2403-03-0001

Yayın tarihi: Mart 15, 2024  |   Okunma Sayısı: 22  |  İndirilme Sayısı: 128


Özet

Araştırma, Özbekistan'daki okul öncesi eğitim modelinin çocukların bilişsel, sosyal, duygusal ve fiziksel gelişimlerini kapsamlı bir şekilde destekleyen çocuk merkezli bir yaklaşım benimsediğini ortaya koymaktadır. Bu model, çocukların öğrenme hızlarına ve ilgi alanlarına uygun bireyselleştirilmiş öğrenme planları sunarken, oyun tabanlı ve proje tabanlı aktivitelerle öğrenme süreçlerini zenginleştiriyor. Çevresel eğitim ve sürdürülebilir yaşam pratiklerinin müfredatta önemli bir yer tutması, çocuklara doğayı koruma ve çevresel sorumluluk almanın önemini vurguluyor. Ayrıca, kültürel çeşitliliğe ve farklı kültürler arası empati kurma becerilerine odaklanan eğitim içerikleri, çocukların küresel bir perspektif geliştirmelerine yardımcı oluyor. Araştırma, öğretmenlerin sürekli profesyonel gelişimine yönelik desteklerin önemini vurgulayarak, eğitimcilerin çocuk merkezli öğretim yaklaşımları ve yenilikçi eğitim metodolojileri konusunda daha donanımlı hale gelmelerinin gerekliliğine dikkat çekiyor.
Araştırmanın önerileri, Özbekistan'daki okul öncesi eğitim modelinin daha da iyileştirilerek, çocukların gelişimine daha fazla katkıda bulunabileceğini ve onları geleceğin zorluklarına karşı daha iyi hazırlayabileceğini belirtiyor. Bu öneriler, çocukların bireysel yeteneklerinin desteklenmesi, çevresel bilincin artırılması, kültürel çeşitliliğin takdir edilmesi, teknolojinin etkin kullanımı ve eğitim sürecine aile ve toplumun dahil edilmesi gibi çeşitli alanları kapsıyor. Uygulanması durumunda, bu önerilerin, çocukların bütünsel gelişimini destekleyecek ve onları hayata daha iyi hazırlayacak bir eğitim ortamının oluşturulmasına katkıda bulunacağı öngörülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Çocuk Eğitimi, Çevre, Özbekistan


Bu makaleye nasıl atıf yapılır?

APA 6th edition
Rashitova, J. (2024). Çocuk Eğitiminde Çevre Etkisi: Özbekistan Örneği . Multidisipliner Yaklaşımlarla Coğrafya, 2(1), 45-58. doi: 10.29329/mdag.2024.649.4

Harvard
Rashitova, J. (2024). Çocuk Eğitiminde Çevre Etkisi: Özbekistan Örneği . Multidisipliner Yaklaşımlarla Coğrafya, 2(1), pp. 45-58.

Chicago 16th edition
Rashitova, Jasmina (2024). "Çocuk Eğitiminde Çevre Etkisi: Özbekistan Örneği ". Multidisipliner Yaklaşımlarla Coğrafya 2 (1):45-58. doi:10.29329/mdag.2024.649.4.

Kaynakça

    Akmalova, M. (2021). O'zbekistonning Yangi İjtimoiy Muhitida Zamonaviy Maktbgacha Ta’limni Boshqarishning Umumiy Tamoyillari. Мактабгача Таълим Журнали, 3(Preschool Education Journal).
    Aubrey, C. (2012). Early Childhood Care And Education İn Uzbekistan. In Debates On Early Childhood Policies And Practices (Pp. 51-61). Routledge.
    Beknazarova, Z. F., & Khurramov, A. (2023). A Primary Factor İn Sustainable Development And Environmental Sustainability İs Environmental Education. Caspian Journal Of Environmental Sciences, 21(4), 965-975.
    Bakhromovich, S. I., & Lutfillo, M. (2021). Development Of Ecological Culture İn Students İn The Process Of Education Of History Of Uzbekistan. European Journal Of Humanities And Educational Advancements, 2(5), 103-107.
    Botirovna, Y. S. (2024). Reforms Of Preschool Educatıon In Uzbekıstan. Academia Repository, 5(02), 14-19.
    Carpenter, D. O., El-Qaderi, S., Fayzieva, D., Gilani, A. H., Hambartsumyan, A., Herz, K., ... &
    Zaineh, K. (2006). Children's Environmental Health İn Central Asia And The Middle East. International Journal Of Occupational And Environmental Health, 12(4), 362-368.
    Güler, Ç., Çobanoğlu, Z., & Baskı, B. (1994). Çocuk Ve Çevre. Tc Sağlık Bakanlığı.
    Kocakurt, Ö., & Güven, S. (2005). Çevre, Aile Ve Çocuk. Eğitim ve Bilim, 30(135).
    Montessori, M. (1997). Çocuk Eğitimi. Özgür Yayınları.
    Mayer A. A. (2013). Management Of İnnovation Processes İn Preschool Educational İnstitutions: A Methodological Guide. – M.: Vlados. – 266 P.
    Qizi Akmalova, M. Z. (2021). Formatıon Of Management Of Preschool Educatıon Of The Modern Formatıon In The New Socıal Envıronment Of Uzbekıstan. Mental Enlightenment Scientific- Methodological Journal, 2021(06), 46-54.
    Sankar, D. (2021). Uzbekistan Education Sector Analysis: 2021. Tashkent: Unıcef
    Taşkın, Ö., & Şahin, B. (2008). " Çevre" Kavramı Ve Altı Yaş Okul Öncesi Çocuklar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-12.
    Uralovich, K. S., Toshmamatovich, T. U., Kubayevich, K. F., Sapaev, I. B., Saylaubaevna, S. S., Wıłkomırskı, B., Uteulın, K., & Wıłkomırska, A. (2008). Ecologıcal Educatıon And Envıronmental Protectıon–Cıvılızıng Challenge For Developıng Countrıes–Kazakhstan Study. Kwartilnik Pedagogiczny Journal, 2, 87-110.
    Ubaidullayeva, R. (2012). Society And Family İn Uzbekistan. Russia And The Moslem World, (2 (236)), 47-59.
    Zafarovna, M. A. (2022). Management In The System Of Preschool Educatıon In Uzbekıstan. Current Research Journal Of Pedagogıcs, 3(09), 7-14.