Orjinal Araştırma Makalesi | Multidisipliner Yaklaşımlarla Coğrafya 2023, Cil. 1(1) 17-31
Sinan Keskin
ss. 17 - 31 | DOI: https://doi.org/10.29329/mdag.2023.530.2 | Makale No: MANU-2302-20-0005.R1
Yayın tarihi: Mart 15, 2023 | Okunma Sayısı: 115 | İndirilme Sayısı: 224
Özet
Çay binlerce yıl öncesinden tarımı gerçekleştirilen ülkeler arası etkileşimle kültürel olarak ülkeden ülkeye geçiş sağlamıştır. Çay bir tarım ürünü olmaktan ekonomik bir getir olmaktan çıkmış kültürel bir ürün olma özelliği kazanmıştır. İlk kullanımından itibaren çay tarımsal bir ürün olmakla birlikte farklı ülkelerin servis şekilleri ile o ülkeye has olduğunu o ülkenin bir kültürü olduğunu göstermektedir. Her ülkenin bir ürünü vardır ki o ürün turistik ürün olarak o ülkenin imajını tanınırlığını göstermektedir. Çay olarak ilk tarımı yapılan ülkelerde kültürel olarak özelliklede Japonya’da sahip çıkılmasına rağmen diğer çay tarımı yapan ülkelerden Hindistan da bu çayın üretiminde sıkıntı olmazken çayın o kültüre etkisi turistik ürün olarak algılanması Sömürgesi olan İngiltere’de daha da sahiplenmiş olup çay turizmi orada daha etkindir. Bu çayın turistik olarak sahip çıkılması ile ilgili olmuştur. Türkiye’de çay, Doğu Karadeniz halkı için vazgeçilmez kaynaklardan biri olarak görülmektedir. Halkın ekonomik olarak sahip çıktığı gelir kaynağı olarak görülmektedir. Ülkenin de milli geliri olarak tüm ülkede ve dünyada tanınırlığı artmaktadır. Bu çalışma Türkiye’de tarımsal olarak üretilen çayın, turistik ürün olarak çay turizmi potansiyelini ve Doğu Karadeniz Bölgesi’nde sürdürülebilirliğini araştırmayı amaçlamaktadır. Özellikle çay ürünü üretiminden ilk aşamasından son çay olana kadarki bölümlerini ve sunum yapılabilecek doğal güzelliklere sahip bir Ziraat Botanik Bahçesi ile Rize ili ele alınarak örneklem yapılmıştır. Araştırma kapsamında literatür taraması yapılarak doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Bu amaçla çayın varlığını olumlu ve olumsuz etkilerini farklı yönlerden araştırarak daha sonra coğrafi işaretli olan çayın kırsal turizm ve yayla turizmi etkisinde ülkemiz açısından bölge açısından turizm potansiyeli ve aynı zamanda üretiminde yıllara göre üretim miktarlarını dünya ve Türkiye açısından örneklerle elde edilen verilerle değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Çay, Çay üretimi, turizm potansiyeli, turistik ürün
Bu makaleye nasıl atıf yapılır? |
---|
APA 6th edition Harvard Chicago 16th edition |
Kaynakça |
---|
Cheng, S.; Hu, J.; Fox, D.; Zhang, Y. (2012), “Tea Tourism Development in Xinyang, China: |