|  e-ISSN: 2980-1141

Orjinal Araştırma Makalesi | Multidisipliner Yaklaşımlarla Coğrafya 2023, Cil. 1(2) 97-110

Sakız Sardunya Çocuk Kitabı Kahramanının Joseph Campbell’ın Monomitos Aşamalarına Göre İncelenmesi ve Ütopik Bir Mekân Olarak Efhima Ülkesi

Mustafa Yoğurtcu

ss. 97 - 110   |  DOI: https://doi.org/10.29329/mdag.2023.556.2   |  Makale No: MANU-2306-07-0007.R2

Yayın tarihi: Haziran 12, 2023  |   Okunma Sayısı: 167  |  İndirilme Sayısı: 140


Özet

Bu araştırmada Elif Şafak’ın Sakız Sardunya isimli çocuk kitabının kahramanı, Joseph Campbell’ın monomitos aşamalarından yola çıkarak incelenmiştir. Araştırmanın amacı Joseph Campbell’ın monitos aşamalarının Sakız Sardunya isimli kahramanda bulunup bulunmadığını incelemektir. Araştırmanın yöntemi doküman incelemesidir.

Araştırmada çocuk edebiyatı hakkında bilgi verilmiş, Halk Edebiyatı Bilim Dalında çocuk edebiyatı ürünleri üzerinde yapılan çalışmaların azlığına değinilmiştir. Edebi ürünlerde kahramanın önemi ve çocukların eserlerde nasıl bir kahraman bekledikleri hakkında görüşlere yer verilmiştir. Kahraman üzerinde yapılan çalışmalardan Joseph Campbell’ın monitosu hakkında bilgi verilmiştir. Elif Şafak’ın Sakız Sardunya isimli kitabının özeti yazılmıştır.

Araştırmada Joseph Campbell’ın monomitosunda yer alan on altı aşamadan dokuzunun Elif Şafak’ın Sakız Sardunya isimli kitabının kahramanında yer aldığı gözlemlenmiştir. Bu monomitoslardan balina karnını yani erginlenmenin başlangıç yeri olarak belirlenen Efhima ülkesi arasında bağ kurulmuştur. Bu ütopik masal ülkesi hakkında bilgiler verilerek çocuk kitaplarındaki mekan algısı üzerine yorumlar yapılmıştır. Elif Şafak’ın Sakız Sardunya isimli kitabının en çok satılanlar arasında yer alması kitabın ve kahramanın ilgi çektiğini göstermektedir. Monitosun çocuk kitaplarında ihtiyaç duyulan kahraman modelini karşılamada bir araç olarak kullanılabileceğini sonucu çıkarılmıştır. Çocuk edebiyatı yazarlarının halk anlatılarından faydalanmasının gerekli olduğu sonucuna varılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Çocuk kitabı, Mekân, Monomitos


Bu makaleye nasıl atıf yapılır?

APA 6th edition
Yogurtcu, M. (2023). Sakız Sardunya Çocuk Kitabı Kahramanının Joseph Campbell’ın Monomitos Aşamalarına Göre İncelenmesi ve Ütopik Bir Mekân Olarak Efhima Ülkesi . Multidisipliner Yaklaşımlarla Coğrafya, 1(2), 97-110. doi: 10.29329/mdag.2023.556.2

Harvard
Yogurtcu, M. (2023). Sakız Sardunya Çocuk Kitabı Kahramanının Joseph Campbell’ın Monomitos Aşamalarına Göre İncelenmesi ve Ütopik Bir Mekân Olarak Efhima Ülkesi . Multidisipliner Yaklaşımlarla Coğrafya, 1(2), pp. 97-110.

Chicago 16th edition
Yogurtcu, Mustafa (2023). "Sakız Sardunya Çocuk Kitabı Kahramanının Joseph Campbell’ın Monomitos Aşamalarına Göre İncelenmesi ve Ütopik Bir Mekân Olarak Efhima Ülkesi ". Multidisipliner Yaklaşımlarla Coğrafya 1 (2):97-110. doi:10.29329/mdag.2023.556.2.

Kaynakça

    Balkaya, A.(2014), Halk Anlatılarında Kuyunun İşlevselliği Üzerine Bir Okuma, Millî Folklor, 2014,    Yıl 26, Sayı 102.

    Campbell, J. (2000), Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, İstanbul: Kabalcı Yayınevi

    Can, Tüfekçi, T.(2014), Çocuk Edebiyatı Kuramsal Yaklaşım, Konya, Eğitim Yayınevi.

    Can, Tüfekçi, T. (2012), Çocuk Edebiyatı Üzerine Bir Araştırma: Tanımlar, İzmir, Doktora Tezi, Ege      Üniversitesi.

    Çobanoğlu, Ö. (2018),Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Ankara, Akçağ Yay.

    Dinç, S. (2017),Türkiye’de En Çok Okunan Çocuk Kitaplarının İstatistiksel Analizi, İstanbul, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi.

    Erkmen, N.(2017), Çocuk Kütüphanelerinde En Çok Okunan Çocuk Kitaplarının Çocuk Edebiyatının     Temel İlkeleri Bağlamında İncelenmesi (Ankara İli Örneği), Ankara, Yüksek Lisans Tezi,      Ankara Üniversitesi.

    Jung, C.G. (2006). Analitik Psikoloji,.E.Gürol. (Çev.)2.Baskı. İstanbul: Payel Yayınevi.

    Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (17. baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.

    Kaya, M.( 2014), Türk Dili Dergisi Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı, Cilt: CVII, Sayı:756,          Ankara, TDK Yayınları.

    Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. (1. Baskı). Ankara: Nobel   Akademi Yayıncılık.

     Parlakyıldız, H.( 2014), Türk Dili Dergisi Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı, Cilt: CVII,             Sayı:756, Ankara, TDK Yayınları.

    Sever, S. (2015 ), Çocuk ve Edebiyat,(8. Baskı),İzmir, TUDEM.

    Segal, R. (2006) “Joseph Campbell’in Mit Teorisi” Millî Folklor, Yıl 18, Sayı 70

    Sivri, M., ( 2014), Türk Dili Dergisi Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı, Cilt: CVII, Sayı:756, Ankara, TDK Yayınları.

    Şafak, E. (2015),Sakız Sardunya,  İstanbul, Doğan ve Edmont Yayıncılık.

    Şirin, M. R. (2000), 99 Soruda Çocuk Edebiyatı, İstanbul, Çocuk Vakfı Yayınları.

    Temizyürek, F.( 2014), Türk Dili Dergisi Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı, Cilt: CVII,             Sayı:756, Ankara, TDK Yayınları.

    Thomas More, Utopya. Çev. Sadık Usta, İstanbul: Kaynak Yayınlan, 2005, s.S.

    Türk Dili Dergisi Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı (2014),Cilt: CVII, Sayı:756, Ankara, TDK    Yayınları.

    Ulupınar, E., C.(2010), Hovhannes Tumanyan’ın Masalları /Halk Edebiyatının Çocuk Edebiyatındaki Yansımaları, Ankara, Yüksek Lisans Tezi,  Ankara Üniversitesi.

    Yakar,Y., M.( 2014), Türk Dili Dergisi Çocuk ve İlk Gençlik Edebiyatı Özel Sayısı, Cilt: CVII, Sayı:756,          Ankara, TDK Yayınları.